“ביאליק והעברית” – ערב עיון בחצר האקדמיה ללשון העברית (אלול תשע”ז, ספטמבר 2017)

בהשתתפות חיים באר, חמוטל בר־יוסף ועמינדב דיקמן (יום שני, 25/9)

חיים נחמן ביאליק, המשורר הלאומי, עלה בשנת תרפ”ד (1924) לארץ ישראל והתיישב בתל אביב. הוא עמד בראש אגודת הסופרים, ייסד את התכנסויות “עונג שבת” ב”אוהל שם” והפך את תל אביב למרכז תרבותי־ספרותי.

מיד עם הגעתו של ביאליק לארץ הוא הצטרף לוועד הלשון העברית והיה לנשיאו. הוא פעל בכל תחומי העשייה של הוועד: בביתו התכנסו ישיבות של הוועד, הוא יזם הקמת ועדות מינוח מקצועיות והשתתף השתתפות פעילה בקביעת מונחים; הוא פעל ללא לאות בגיוס כספים לוועד; בהשתתפות אחרים יזם מפעלים חדשים ובהם ייסוד כתב העת לשוננו, הקמת חברת אמוני הלשון, ייסוד המדור “לשוננו לעם” בעיתונות ועוד. בתקופתו כהונתו כנשיא התרחבה מאוד פעולת הוועד ולא הצטמצמה עוד לירושלים בלבד. ביאליק חידש מונחים רבים בוועדות המקצועיות שהשתתף בהן בתחומים כמו טכניקה, נגינה, עבודות עץ, שמות דגים ובוועדה לשיפור הלשון. בעקבות נאומו הנמרץ בקונגרס הציוני השבעה עשר בבאזל (1931) אישרה מליאת הקונגרס סיוע כספי של ממש לוועד הלשון.

פחות משנה לאחר מותו פרסם יצחק אבינרי מילון לחידושי ביאליק ובו נאספו מאות מילים שחידש המשורר – הן בכתיבתו הספרותית הן בפעילותו בוועדות המינוח של ועד הלשון, ובהן יבוא, יצוא, ערגה, מצלמה, תגובה, תאונה, נשורת, מטוס, אוורירי, תווית וגחלילית.

כעת תקיים האקדמיה ללשון העברית ערב עיון מיוחד שיוקדש לקשר בין ביאליק לעברית.

בערב העיון ירצה חבר האקדמיה והסופר חיים באר על ‘האגדה – בית יוצר לנשמת האומה’. המשוררת פרופ’ חמוטל בר־יוסף תדבר על מסתו של ביאליק “גילוי וכיסוי בלשון” והסימבוליזם הרוסי. חבר האקדמיה פרופ’ עמינדב דיקמן ישוחח על ‘ביאליק והלשון העברית’. את האירוע תנחה רונית גדיש, המזכירה המדעית של האקדמיה ללשון. במבואת האקדמיה יוצגו תעודות מארכיון האקדמיה הפותחות צוהר לפעילותו של ביאליק בוועד הלשון.

הערב ילווה במופע מוסיקלי משירי ביאליק בהשתתפות חזי חאיט ועתליה לביא.

“ביאליק והעברית” – יום שני ה’ בתשרי תשע”ח, 25 בספטמבר 2017, בשעה 17:00–19:00.

התכנסות החל ב־16:30. מומלץ להצטייד בבגדים חמים. לרכישת כרטיסים בעלות של 25 ₪ היכנסו לאתר האקדמיה: [email protected].

לפרטים נוספים: 02-6493555 (בשעות 8:00–15:00).