מכתב מבית המעצר בעתלית

לזכרו של שאול־ליב וירצברגר

שאול־ליב וירצברגר ז”ל עלה לארץ בשנת 1941 באניית מעפילים ונכלא במחנה המעצר בעתלית. “זה שמונה חודשים שאנו במחנות הסגר”, כתב שאול בשמו ובשם חבריו לוועד הלשון העברית. קבוצת המעפילים ביקשה לנצל את זמן השהייה במעצר כדי ללמוד ולשכלל את הלשון, אך חומר לימוד לא היה בנמצא. “אני פונה אליכם”, ביקש שאול, “שתאבו בטובכם ותשלחו לנו איזה חומר למוד כמו מלון, חוברות מן ‘לשוננו’ ומה שביכולתכם”.

שנה וחצי שהה שאול בבית המעצר בעתלית, ובתקופה זו הרבה להשתלם ולהרחיב את ידיעותיו. מששוחרר, הצטרף לקיבוץ הארץ־ישראלי ו’, עבד במחנה צבאי והיה חבר ועד העובדים. בתקופת מאבק ארגון ההגנה נגד הבריטים התנדב לפלמ”ח, שירת בפלי”ם והגיע לתפקיד מפקד סירה. לאחר שירותו בפלמ”ח שב לעבודתו בקיבוץ.

עם פרוץ מלחמת העצמאות חזר לשרת בפלמ”ח בחטיבת הנגב בתפקיד מפקד כיתה. שאול לחם בקרבות רבים, והיה לחייליו כאב וכאח. הוא השתתף בניסיון הרביעי לכבוש את משטרת עיראק־סווידאן שבדרום הארץ (כיום מצודת יואב). בלילה שבין 10 ל־11 ביוני, שעות מעטות לפני שנכנסה ההפוגה הראשונה לתוקף, פרצו לוחמי חטיבת הנגב אל המצודה. הלוחמים נתקלו בהתנגדות עזה של הכוחות שאיישו את המקום ושל כוחות שהגיעו לסייע להם, ובהם גם שריוניות ומטוסים. עם עלות השחר נסוג הכוח התוקף לאחר שספג אבדות רבות. שאול וירצברגר נפל בקרב הקשה ביום ג’ בסיוון תש”ח (10.6.1948) והוא בן 28.

יהי זכרו ברוך.

המידע על שאול־ליב וירצברגר ז”ל על פי אתר “יזכור” של משרד הביטחון.

letter_02