ג’פרי כאן

  • נבחר לחבר כבוד בשנת תשע”א

ג’פרי כאן (Geoffrey Allan Khan) הוא חוקר הלשון העברית והשפות השמיות, ובמיוחד הארמית החדשה והערבית היהודית של ימי הביניים. בשנת 1984 קיבל מבית הספר ללימודי המזרח ואפריקה בלונדון תואר דוקטור על עבודתו Extraposition and Pronominal Agreement in Semitic Languages. בשנים 1983–1993 עבד ביחידה לחקר הגניזה באוניברסיטת קיימברידג’, ובשנת 1993 היה למרצה בפקולטה ללימודי אסיה והמזרח התיכון באוניברסיטת קיימברידג’. משנת 2002 הוא משמש פרופסור לשפות שמיות באוניברסיטה זו.

מחקריו בשפה העברית מתמקדים בחקר רבדיה המוקדמים. בעבודת הדוקטור שלו עסק ג’פרי כאן בניתוח תחבירי של לשון המקרא, לשון מגילות קומראן ולשון חכמים. לאחר מכן עסק בחקר מסורות הקריאה של עברית המקרא, המחשבה הדקדוקית בימי הביניים ופרשנות המקרא, במיוחד זו הקראית.

כיום מתמקד מחקרו בספרות הקראית, במסורות הקריאה הטברניות של העברית ובניתוח לשוני של עברית המקרא לפי המסורת הקראית המשתקפת בתעתיק לערבית.

פרופ’ כאן הוא העורך הראשי של האנציקלופדיה החדשה ללשון העברית בהוצאת בריל, אנציקלופדיה הכוללת כאלף מאמרים על הלשון העברית בתקופות שונות, על רבדיה השונים ודרכי ניתוחה השונים.

ג’פרי כאן נבחר לחבר האקדמיה הבריטית בשנת 1998 וזכה במדליית הזהב על שם לידזברסקי לחקר השפות השמיות בשנת 2004. פרופ’ כאן הוא הפרופ’ המלכותי לעברית של בריטניה.

תחומי עיסוקו המדעי: הלשון העברית לכל תקופותיה, העברית הקראית, ארמית חדשה, ערבית והערבית־היהודית של ימי הביניים.

ג’פרי כאן פרסם ספרים ומאמרים רבים. לעיון ברשימת פרסומיו לחצו כאן.