תמונה של אהרון מאיר מזיא

אהרן מאיר מזי"א

י"א באלול תרי"ח – ג' בטבת תר"ץ (1858–1930)

  • חבר ועד הלשון מעת הקמתו מחדש בשנת תרס"ד (1904) ואחד מנשיאי הוועד מתרפ"ו (1926) ועד מותו
  • חבר בוועדות למונחי פיזיקה, למונחי כימיה, למונחי טלפון, למונחי בניין ונגרות, למונחי הבראת מעונות (תברואה), למונחי כלים ותבשילים ולמונחי כינור ובוועדה לשיפור הלשון

ד"ר אהרן מאיר מזי"א נולד לשושלת רבנים בבלרוס. למד לימודי קודש בבית הדין לרבנים החרדים בברלין, המשיך בבית הספר הטכני בציריך וסיים בלימודי רפואה באוניברסיטת ציריך (1887). לקראת עלייתו לארץ והתמנותו לרופא מושבות יהודה מטעם הברון רוטשילד – השתלם ברפואת עיניים בפריס.

עם הגעתו ארצה בשלהי 1888 התיישב בראשון לציון והתמסר לעבודתו כרופא המושבות. הוא פעל לשיפור מצב התברואה ותנאי החיים ביישוב היהודי, טיפל בחולים – יהודים וערבים – גם מחוץ למושבות ופעל למען הקמת בית חולים בראשון לציון. ב־1902 עבר לירושלים וניהל את בית החולים "ביקור חולים". הוא ערך את ירחון "הרפואה" בשנותיו הראשונות ופרסם בו מאמרים.

לצד עבודתו כרופא הרבה בפעילות ציבורית: ייסד את בית העם בראשון לציון, עם אחרים הקים את "אגודת הקרן הקיימת לישראל", פעל לגאולת קרקעות והיה ממייסדי החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה. מזי"א עסק גם בפרדסנות, והיה ממקימי אגודת הפרדסנים.

א"מ מזי"א עסק בבלשנות ובחקר הלשון העברית, בעיקר בזיקה לרפואה ולמדעי הטבע. שנים רבות עסק בעריכת "ספר המונחים לרפואה ולמדעי הטבע" אך לא זכה להשלימו (מלאכה זו הוטלה על שאול טשרניחובסקי לאחר מותו).