אותיות בתוך לב ובמרכזן הכיתוב המילה האהובה

יום העברית: ילדי ישראל יבחרו מילים אהובות (תשע”ה, 2014)

מה המילים שהילדים שלנו הכי אוהבים בשפה העברית? רקיע? תות? חצוצרה? אהבה?

לרגל יום הלשון העברית לשנת תשע”ה שיעמוד בסימן המילה העברית האהובה, יזמה האקדמיה ללשון העברית מיזם לילדים לבחירת המילה העברית האהובה עליהם. לשם כך הקימה עמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב אזור ייעודי באתר “על הגובה” – המשותף לסנונית ול”ממשל זמין” במדור “ימי מועד וזיכרון”. הקישור לאתר יום העברית: http://kids.gov.il/national/ivrit

במסגרת המיזם נקראים ילדי ישראל למלא טופס מיוחד שבו יוכלו להציע את המילה העברית האהובה עליהם ולספר את סיפורה. בדרך זו תיפתח לפני הילדים הזדמנות לחשוב על העברית שלהם מזווית מיוחדת – רגשית ואישית.

באתר מסבירים לילדים כי המילה האהובה יכולה להיות מילה מרגשת או מצחיקה, מילה המזכירה משהו או מישהו אהוב. כמה ילדים כבר נענו לקריאה וסיפרו על המילים האהובות עליהם. ילד צעיר מאוד בחר במילה ‘רקיע’ כי לדבריו ברקיע יש הרבה צבעים מיוחדים בעיקר כשהשמש שוקעת. ילד אחר בחר במילה ‘תות’ כי אפשר לקרוא אותה גם מהסוף להתחלה. וילדה אחת בחרה במילה חצוצרה כי המילה מצחיקה אותה.

נוסף על הפעילות באתר למורים מוצע שפע של פעילויות בכיתה שבהן יוכלו לתת ביטוי לבחירות של הילדים ולהתבוננות בעברית מן הזווית האישית. בהמשך ייפתח אתר לילדים שבו יהיו משחקי מחשב וחידונים סביב מבחר מן המילים שהילדים הציעו וכן אפשרות של בחירת המילה האהובה ביותר.

באקדמיה ללשון רואים ברכה רבה בשיתופם של ילדים בפעילות האקדמיה בכלל וביום הלשון בפרט, בבחינת ידידי האקדמיה הצעירים. יש חשיבות רבה שהיחס של הילדים אל השפה יהיה לא רק כאל שפת אם מובנת מאליה אלא הם יבינו את חשיבות התרבותית ואת היותה גשר המחבר אותנו לתרבות העברית של הדורות שקדמו לנו.

לקראת יום הלשון העברית, שיתקיים ביום שני כ”א בטבת, 12/1/2015, יוכלו גם מבוגרים לספר על המילה העברית האהובה עליהם באמצעות אתר האקדמיה ללשון העברית, ובתוך חודש נוכל סוף סוף לדעת אילו מילים הן האהובות ביותר בשפה העברית.