צילום אירוע של האקדמיה

מושב לכבוד האנציקלופדיה ללשון העברית ולבלשנותה, אדר ב’ תשע”ד

במסגרת יום עיון באוניברסיטה העברית

בז’ באדר ב’ תשע”ד, 9 במארס 2014, התקיים יום עיון לרגל שמונים שנה לייסוד החוג ללשון העברית באוניברסיטה העברית. מושב הנעילה, בהשתתפות האקדמיה ללשון העברית והוצאת בריל, יוחד לציון צאתה לאור של האנציקלופדיה Encyclopedia of Hebrew Language and Linguistics (EHLL) בהוצאת בריל. במושב נשאו דברים העורך הראשי של האנציקלופדיה פרופ’ ג’פרי כאן ודוברים נוספים.

bannermarch2014

על הבמה משמאל לימין: חבר העורכים – פרופ’ שמואל בולוצקי, פרופ’ אורה שורצולד, פרופ’ תמר צבי, פרופ’שמואל (סטיב) פסברג, פרופ’ ג’פרי כאן, סוזנה מקינג; יו”ר המושב פרופ’ משה בר־אשר.

מתוך הדברים שנשא חבר האקדמיה פרופ’ שמואל (סטיב) פסברג במושב:

התכנסנו במושב הזה לציין את השקת האנציקלופדיה החדשה – חיבור ראשון מסוגו הממצה ומקיף את כל תקופות העברית: התקופה הקְדם־מקראית (עדויות מן האוגריתית וממכתבי אל־עמארנה), לשון המקרא, לשון חזל (תנאים ואמוראים), עברית ימי הביניים על מסורותיה השונות, לשון ההשכלה, לשון התחייה והעברית החדשה. באנציקלופדיה למעלה מ־950 ערכים שנתחברו בידי כ־400 מחברים מן הארץ ומחוצה לה, ויש בה ביטוי למכלול גישות הבלשנות – הקלסיות והחדשות – ללא מתן העדפה לאסכולה זו או אחרת.

באנציקלופדיה מחקרים מכל תחומי הלשון: כתיב, הגה, צורות, תחביר, סמנטיקה, סגנון, אוצר המילים, ותחומים חדשים יותר כגון חקר השיח ופרגמטיקה. כמעט אין נושא הקשור ללשון העברית שלא זכה לליבון ולהבהרה: באקראי אני מזכיר את הערכים הרבים על חדירת מילים ורכיבים עבריים לשפות אחרות ואת הערכים הרבים על חדירת מילים ורכיבים לועזיים לעברית בכל תקופותיה, ובמקרה אני מזכיר נושאים פיקנטיים כגון לשון הספורט, לשון הפרסומות, לשון המִדְבָּקוֹת (סטיקרים) בפגושות של מכוניות ואף לשון העלבונות לא רק בלשון המקרא, אלא גם בלשון חזל ואף בלשונות הסתרים.

בפרפרזה על אמירת החכם בֶּן בַּג־בַּג (משנה אבות ה, כב) אומר על האנציקלופדיה: “דַפדפו בה ודפדפו בה דכולה בָּה”. תידהמו לגלות את העושר הלא יתואר שבה. היא מיועדת לתלמידים, לחוקרים ולציבור המשכיל; היא מציגה לפני הקורא את מצב המחקר העדכני על כל היבטיו וגם מגישה לו ביבליוגרפיה קצרה להעמקה בנושא.

פרסום האנציקלופדיה הוא חגיגה לשוחרי הלשון העברית ותרבותה. אין ספק שהיא תתרום לקידום המחקר, תגדיל תורה ותאדיר. רק דבר אחד מצער: שלא קם לפניה מפעל דומה בעברית.