צילום אירוע של האקדמיה

יום העברית תשע”ד: הוראת הספרות והלשון בבתי הספר

ערב עיון

ביום הלשון העברית, כ”א בטבת תשע”ד, 24 בדצמבר 2013, קיימה האקדמיה ערב עיון פתוח לציבור במשכנות שאננים בירושלים. הערב יוחד להוראת הספרות והלשון על רקע כוונת משרד החינוך לאחד את מבחני הבגרות בספרות ובלשון – כוונה שעוררה התנגדות רחבה הן של אנשי אקדמיה הן של אנשי חינוך.

במושב הראשון נשאו דברים חברי האקדמיה חיים באר וחיים א’ כהן (הרצאתו של חיים כהן מובאת בגיליון זה). חיים באר דיבר על החשיבות שבהכרת המקורות להבנת הספרות העברית החדשה, הכוללת רמיזות דקות שלא פעם רק המצוי אצל המקורות יבינן לאשורן. הרב חיים סבתו, חבר האקדמיה, היה יושב ראש המושב.

גיל הראבן פתחה את המושב השני שעסק בהוראת הספרות. במושב דיברו הסופרת נורית זרחי ופרופ’ אריאל הירשפלד. שניהם הסתייגו מן התפיסה שעל המורים לספרות להנחיל ידיעות מוחלטות על מהות היצירה הספרותית. לדבריהם בשיעורי הספרות התלמידים, ככל אדם, צריכים לחוות את הפליאה וההנאה שמזמנות היצירות ולהיות שותפים בהתמודדות עם השאלות העולות מהן.

ברב־שיח על “המהלֵּך והנדרש בהוראת הלשון”, בהנחיית נשיא האקדמיה פרופ’ משה בר אשר, השתתפו פרופ’ זוהר לבנת יושבת ראש ועדת המקצוע עברית, פרופ’ רינה בן שחר ממכללת אורנים ואוניברסיטת חיפה, רונית גדיש, המזכירה המדעית של האקדמיה, ואילת ברגר, מורה ותיקה ללשון מבית הספר בליך ברמת גן. ארבעתן עמדו מנקודות מבט שונות על החשיבות של לימוד הלשון העברית כמקצוע ידע ולא רק לתכלית שימושית.

ערב העיון נפתח בדברי ברכה של נשיא האקדמיה ושל מר אברהם דודבני, יו”ר ההסתדרות הציונית העולמית, ולווה בקטעי נגינה של הכנר ניצן חן רזאל.

אפשר לצפות בהרצאות בערוץ היוטיוב של האקדמיה:

מושב הפתיחה

מושב ראשון: על הוראת הלשון

     מושב שני: על הוראת הספרות

רב־שיח: המהלך והנדרש בהוראת הלשון העברית בבית הספר: