האקדמיה חונכת יישומון חדש: החלופון (תשע”ג, 2012)

האקדמיה ללשון העברית חונכת יישומון (אפליקציה) – הַחֲלוּפוֹן: לכאלף וחמש מאות מילים לועזיות נפוצות מוצעות מילים חלופיות בעברית

שימו לב! הודעה זו מתייחסת ליישומון ישן שאינו נתמך יותר. ראו הודעת האקדמיה על מתכונת חדשה של היישומון.

האקדמיה ללשון העברית חונכת יישומון חדש לטלפונים החכמים המציג כ־1500 חלופות עבריות למילים לועזיות בתוספת הגדרות והסברים. היישומון עבר את כל הליכי האישור של חברת אפל ואפשר למצוא אותו באתר האקדמיה או באמצעות הקוד המצורף.

באתר מונחי האקדמיה חבויות מאות רבות של מילים לועזיות הרווחות בלשוננו או שרווחו בעבר וכנגדן החלופות העבריות שקבעה להן האקדמיה. כדי לחשוף את הציבור אל המילים הללו פותח באתר המונחים מילון ה”חלופות”, ובעקבותיו הוקם באתר הבית של האקדמיה המיזם רחב ההיקף איך אומרים בעברית“, ובו הגולשים מוזמנים לעיין ברשימות של מילים לועזיות לפי סדר הא”ב ובחלופותיהן העבריות. צעד נוסף לחשיפת הציבור לחלופות העבריות היה פיתוח יישומון לטלפונים החכמים של המיזם “איך אומרים בעברית”, ושמו בישראל החלופון.

החלופון הוא פרי של שילוב כוחות בין המזכירות המדעית למדור המחשוב של האקדמיה, והתוצאה היא הנגשת המידע הייחודי של האקדמיה בכלים המתקדמים ביותר.

 

ביישומון החדש מבית האקדמיה יוכלו משתמשי הטלפונים החכמים למצוא בהחלקת אצבע חלופות עבריות לכ־1500 מילים לועזיות, ולבחור להשתמש בהן במקום במילים הלועזיות. החלופון מציע חלופות ידועות כגון ‘לקוח’ במקום ‘קליינט’, ‘מרשם’ ו’מתכון’ במקום ‘רצפט’, ‘שעון עצר’ במקום ‘סטופר’ ו’אלתור’ במקום ‘אימפרוביזציה’. לצד מילים אלו יש בחלופון מילים מוכרות פחות. למשל: ‘הסעדה’ (במקום קייטרינג), ‘רופא צוער’ (במקום סטז’ר ברפואה), ‘מלקטת’ (במקום פינצטה), ‘רכינוע’ (במקום סגוויי) או ‘עיתוק’ (במקום רילוקיישן). למילים רבות מתלווה הסבר הכולל הגדרה מילונית ורקע לחלופה העברית.

מנכ”לית האקדמיה ללשון טלי בן יהודה אומרת כי היישומון בא להרחיב את השירות לציבור ולאפשר גישה להחלטות האקדמיה בתחום המינוח וחידושי המילים גם מטלפונים חכמים ומחשבי לוח, נוסף על מה שהאקדמיה מציעה באתריה במרשתת. לדבריה, “היישומון עומד לרשות הציבור כמה ימים בלבד, וכבר קיבלנו תגובות נלהבות וגם הצעות לשיפורים. אנחנו מתכננים לפתח עוד יישומונים שיהיו בהם גם עניין וגם תועלת לכול”.

משוב לחלופון

מאז חנוכת החלופון בי”ד בתשרי תשע”ג (30 בספטמבר 2012) 28,000 משתמשים הורידו את היישומון לטלפונים החכמים שלהם (נכון ליום ח’ במרחשוון, 24 באוקטובר). הוא זכה לדירוג גבוה של המשתמשים וכן עמד במקום השני במצעד היישומונים ללא תשלום.
במשוב התקבלו תגובות נלהבות וכן הערות על תקלות והצעות לשיפור ולשכלול של היישומון.
גרסה משופרת תחליף את גרסת ההרצה בימים הקרובים.

מדור המחשוב של האקדמיה עשה מאמץ מיוחד להתאים את החלופון לתשתיות הגלישה השונות של הטלפון החכם של אפל והאנדרואיד לדורותיו. היישומון מתאים לכל גרסאות האנדרואיד, אמנם עיצובו נופל מן העיצוב לאייפון אבל כך מתאפשר שימוש ביישומון לציבור רחב הרבה יותר.

למשתמשי האייפד: ניתן להתקין את החלופון באמצעות בחירת היישומון המתאים לאייפון.

>>> למיזם “איך אומרים בעברית” לחצו כאן.