סמל מדינת ישראל מנורה ועץ הזית

האקדמיה ללשון העברית בישיבת הממשלה (תש”ע, 2010)

האקדמיה ללשון העברית מברכת את ראש הממשלה והממשלה כולה על ההחלטות שהתקבלו היום בישיבת הממשלה לחיזוק מעמדה של העברית, ובהן קביעת יום הלשון העברית בכ”א בטבת, הוא יום הולדתו של אליעזר בן־יהודה, והכרזה על פרס ראש הממשלה על שם אליעזר בן־יהודה.

האקדמיה מחזקת את ידי ראש הממשלה ושרי הממשלה על נכונותם לפעול במגוון אמצעים לטיפוח העברית כפי שהדברים הובעו בדיון המיוחד שהתקיים בישיבת הממשלה על מעמדה של העברית בחברה הישראלית.

הקמת צוות בראשות מזכיר הממשלה ובהשתתפות האקדמיה ללשון העברית שיגבש המלצות על דרכים לשימור הישגיה ולהנחלתה של הלשון העברית, וההחלטות האחרות שנועדו להאיר את דמותם ופועלם של חלוצי העברית והדיבור בעברית – יש בהן כדי להבטיח את קידומה של העברית.

האקדמיה מחזקת את ידיו של שר החינוך על היזמה הברוכה להעמיד את העברית במרכז העשייה החינוכית במערכת החינוך על כל חלקיה. נשיא האקדמיה קרא לשיתוף פעולה בגיבוש התכנים שייכללו בתכניות המשרד.

בישיבת הממשלה הציג נשיא האקדמיה, פרופ’ משה בר־אשר, את פועלה של האקדמיה בתחום מחקר הלשון העברית. לדבריו מפעל המילון ההיסטורי, מפעל הדגל של האקדמיה, מציע לציבור החוקרים את מאגר הטקסטים המוסמך ביותר של הספרות העתיקה (עד סוף תקופת הגאונים, בסביבות סוף האלף הראשון לסה”נ) ובו כעשרה מיליון מילים מנותחות. עוד הוא סיפר כי הולכים ונבנים מאגרים של מבחר מן היצירות העבריות מימי הביניים ובהם ייכללו כל כתביהם של רש”י והרמב”ם, ובספרות החדשה כבר עומדות לרשותנו יצירותיהם של ראשוני תקופת ההשכלה ושל גדולי הסופרים בתקופת התחייה, ובהם מנדלי וביאליק ועוד רבים. בד בבד התחילה כתיבת הערכים לעברית הקלסית.

האקדמיה הגישה לממשלה חוברת שיצאה לכבוד הישיבה, המתארת את פועלה הן בתחום המחקר הן בתחום העשייה בעברית החדשה: קביעת המונחים וקביעת התקן בדקדוק, ומתן תשובות לציבור הרחב המציף את המזכירות המדעית של האקדמיה בעשרות פניות בכל יום.

עוד שמעו השרים על תכניותיה של האקדמיה לעתיד: הקמת מרכז לאומי לעברית ובו מוזאון שיספר את תולדותיה של העברית, מרכז למידה וכינוסים שישלב את חוויית הלימוד בחוויה חזותית, ספרייה וארכיון.

הצהרתה המפורשת של הממשלה על הצורך בחיזוק מעמדה של העברית בתרבותנו והכרתה בפועלה של האקדמיה ללשון והצעדים המעשיים שהוחלט עליהם – הם משב רוח מרענן ומעודד בעבור כל מי שהתרבות העברית יקרה ללבו.

החלטת הממשלה באתר משרד ראש הממשלה

סיכום הישיבה באתר משרד ראש הממשלה