תשע"ח 2017–2018

המילים החדשות – תשע”ח

חֻפְשׁוֹן (חופשון) – “אַפְטֶר”, חופשה קצרה בצבא, בדרך כלל למשך לא יותר מלילה אחד. המונח נבחר בוועדה מיוחדת בהשתתפות נציגים מטעם דובר צה”ל והמזכירות המדעית של האקדמיה. בהמשך אושרה המילה במליאת האקדמיה (בשנת תש”ף).

הֶנֵּד (הינד) – nudge. הינד הוא מונח בכלכלה התנהגותית המציין התערבות עדינה שנועדה לסייע לאדם העומד לפני האפשרות להחליט החלטה מיטבית מבחינתו. ההתערבות משמרת את חירות ההחלטה ואינה כופה או מניפולטיבית (הצעת הדוקטורנט אריאל טיקוצקי).

צַמְדַן רִיק – suction cup. אביזר עשוי גומי או פלסטיק שנצמד למשטח חלק, ומשמש לחיבור שלטים ואביזרים שונים בכלי רכב, בחדרי אמבטיה וכדומה.

סֶפֶן – דֵּק (deck). משטח מרוצף מחוץ לבית העשוי עץ או חומר דמוי עץ. המילה סֶפֶן על פי שימושי השורש ספ”ן – הקשורים לציפוי בעץ, כגון בתיאור בניית מקדש שלמה: “וַיִּבֶן אֶת הַבַּיִת וַיְכַלֵּהוּ וַיִּסְפֹּן אֶת הַבַּיִת גֵּבִים וּשְׂדֵרֹת בָּאֲרָזִים” (מלכים א ו, ט).

בַּקְבּוּקִית – אמפולה. כלי קטן אטום עשוי מזכוכית (וכיום לעיתים מפלסטיק), המכיל מנה של נוזל לתרופה.

חֵמֶת – שׁלוּקר, תיק לנשיאת מים המצויד בצינורית שבקצהָ פייה. חמת היא מילה מקראית המוכרת מסיפור גירוש הגר וישמעאל: “וַתְּמַלֵּא אֶת הַחֵמֶת מַיִם וַתַּשְׁקְ אֶת הַנָּעַר” (בראשית כא, יט).

כְּמוּסַת קָפֶה – קפסולת קפה, מכל קטן שבתוכו מאוחסן קפה טחון לספל קפה אחד להכנה במכונת קפה.

קוֹדָר – QR code, קוד תגובה מהירה; שיטה לזיהוי אופטי של קוד גרפי, שבּה בתוך מסגרת ריבועית מסודרים רכיבים שחורים על רקע לבן המאפשרים לבטא מספר רב של תווים מסוגים
שונים.

אַבְהָתָנוּת – פטריארכליות, מבנה חברתי המתבטא בעליונות הגבר או האב בשבט או במשפחה.

אִמְּהָתָנוּת (אימהתנות) – מטריארכליות, מבנה חברתי המתבטא בעליונות האישה או האם במשפחה או בשבט.

דַּר רְחוֹב – הומלס, אדם השוהה ברחובות וישן במקומות ציבוריים, בגנים וכדומה. השם המופשט: דָּרוּת רְחוֹב.

בִּנּוּי פְּנִים־עִירוֹנִי (בינוי פנים־עירוני) – infill, בינוי בתוך הרקמה העירונית הקיימת.

מְכוֹנִית לְלֹא נַהָג, רֶכֶב לְלֹא נַהָג – מכונית אוטונומית, רכב אוטונומי.

חַדְשׁוֹת כָּזָב – “פייק ניוז” (fake news). ביחיד: יְדִיעַת כָּזָב. ידיעות שקריות.

כְּמֵהוֹן שׁוֹקוֹלָד – truffle. במילה כְּמֵהוֹן חוברות המילה כְּמֵהָה (פטרייה) המציינת את צורת המאכל (זו גם משמעות המילה truffle שמקורה בצרפתית) והכמיהה למאכל המתוק. ברבים כְּמֵהוֹנֵי שוקולד.