ישיבת חירום של מליאת האקדמיה (כסלו תשע”ט, דצמבר 2018)

מליאת האקדמיה ללשון העברית קוראת להנהגת האוניברסיטה העברית להימנע מפגיעה בלשון העברית ולקיים את ההוראה בכל התארים בשפה העברית.

היום, יום רביעי כ”ז בכסלו תשע”ט, 5 בדצמבר 2018, התכנסה ישיבת חירום של מליאת האקדמיה ללשון העברית בעקבות הפרסום על כוונת האוניברסיטה העברית לקיים את כל מסלולי הלימודים הסדירים בתואר השני והשלישי בשפה האנגלית.

פרופ’ משה בר־אשר, נשיא האקדמיה ללשון העברית, אמר בפתיחת הישיבה כי האקדמיה ללשון העברית קוראת להנהגת האוניברסיטה העברית להימנע מפגיעה בלשון העברית ולקיים את ההוראה לכל מסלולי התארים בעברית.

בר־אשר הדגיש כי אין בקריאה זו כדי להתכחש לצורך בלימוד מוגבר של השפה האנגלית לתלמידים וסטודנטים באשר הם כדי להכשירם להשתלבות בעולם המחקר הבין־לאומי. עם זה המעבר להוראה באנגלית בתארים המתקדמים יזלוג במהירות כלפי מטה ויחלחל עד לבתי הספר התיכוניים ובהמשך לבתי הספר היסודיים – שיבקשו להכין את תלמידיהם ללימודים באוניברסיטאות.

פרופ’ בר־אשר העלה על נס את החלטתם של מקימי האוניברסיטה העברית לפני כמעט מאה שנה ששפת ההוראה תהיה עברית. החלטה זו של העילית המדעית והאינטלקטואלית היא שקיבעה את התבססותה של העברית כשפת היישוב העברי ולימים כשפת מדינת ישראל.

בדיון התבטאו חברים נוספים של האקדמיה, רבים מהם חוקרים המלמדים בעצמם באוניברסיטה העברית ובאוניברסיטאות אחרות ברחבי הארץ.

הסופרת גיל הר־אבן אמרה: “תלמידים שילמדו ויכתבו באנגלית לא יהיו דו־לשוניים, אלא עילגים בשתי השפות. אדם אינו יכול ליצור דברים משמעותיים ומקוריים אלא בשפה שבה הוא שולט שליטה מלאה”.

חוקרת הלשון פרופ’ יהודית הנשקה הזהירה מפני הדרתן של השכבות הבינוניות והפריפריה מהלימודים האקדמיים בשל קשיים בשליטה באנגלית.

דוברים אחדים הביעו חשש מהתנתקותו של העולם האקדמי מן החברה הישראלית, ואחרים הזהירו שמהלך כזה יוביל לפגיעה אנושה במעמדה של העברית ואף בהמשכיותה במדינת ישראל.

רוב המשתתפים בדיון הדגישו שהם מכירים בחשיבותה של השפה האנגלית בעולם האקדמי ובצורך לפרסם מאמרים ומחקרים באנגלית. עם זה יש לשמור מכל משמר על ההישגים שהשיגה העברית במאה ועשרים השנים האחרונות בכל התחומים וגם בעולם האקדמי. עוד נאמר שטוב יהיה אם גם אישים אחרים מן העולם האקדמי יצטרפו לקריאה לשימור ההוראה בעברית בכל הפקולטאות ובכל התארים.