יהלי

השם יהלי נפוץ למדי בדורות האחרונים; הוא ניתן לבנים וגם לבנות. לעיתים קרובות צורת הכתיב 'יהלי' מעוררת תהייה: איך להגות את השם – Yali, Yahli,Yaheli או בדרך אחרת?

לאמיתו של דבר, יש שני שמות פרטיים שונים הנכתבים 'יהלי'.

יָהֵלִי – שם חיבה הגזור מן השם יָהֵל

יָהֵל פירושו 'יאיר', 'יפיץ אור'. הצורה יָהֵל היא צורת עתיד נסתר של השורש הל"ל בבניין הפעיל (השוו למשל יָסֵב מן השורש סב"ב). ככל הנראה משמעות היסוד של השורש הל"ל היא 'אור', כמו במילה הִלָּה; ואפשר שממנה התפתחה המשמעות המופשטת 'שבח', המוכרת בפעלים הִלֵּל והִתְהַלֵּל ובמילה תְּהִלָּה. אבל ייתכן שאלה שני שורשים הומונימיים – בעלי צליל זהה במקרה.

מכל מקום הפועל הֵהֵל (בבניין הפעיל), שמשמעו 'הפיץ אור', הוא פועל נדיר: הוא נזכר רק שלוש פעמים במקרא – שלושתן בעתיד. ככל הנראה בימי בית שני הפועל הֵהֵל כבר לא היה מובן לרוב דוברי העברית. ואכן כנגד הפסוק בישעיהו "כִּי כוֹכְבֵי הַשָּׁמַיִם וּכְסִילֵיהֶם לֹא יָהֵלּוּ אוֹרָם, חָשַׁךְ הַשֶּׁמֶשׁ בְּצֵאתוֹ וְיָרֵחַ לֹא יַגִּיהַּ אוֹרוֹ" (יג, י) כתוב במגילת ישעיהו א, שנמצאה במערות קומראן, "כי כוכבי השמים וכסליהם לוא יאירו אורם…". גם בימינו הפועל הֵהֵל נדיר מאוד, ודוברי עברית רבים אינם יודעים את פירושו.

שם פרטי שצורתו היא פועל בעתיד מוכר הן בשמות עתיקים כמו 'יצחק' ו'יעקב', הן בשמות חדשים כמו 'יניב' ו'ירון'. שם פרטי של בת המקביל ליָהֵל הוא תָּהֵל – צורת עתיד נסתרת של אותו הפועל (כשם שיָאִיר הוא שם של בן, ותָאִיר – שם של בת).

יָהְלִי[1] או יָהּ־לִי

השם הנהגה Yali – שחודש אף הוא בימינו – אין לו קשר לשם יָהֵל. הוא מורכב ככל הנראה משני יסודות יָהּ (שם ה') ולִי, והוא דומה אפוא לשם לִיָּה (אותם רכיבים בסדר הפוך: לי + יה) ולשם לִיאֵל.

במקרא ובספרות חז"ל לא נמצאו שמות תאופוריים (שמות הנושאים את שם האל) שהיסוד הראשון בהם הוא יָהּ, אלא  יְהוֹ־ או יוֹ־, כגון יְהוֹרָם או יוֹרָם. כשהתיבה יָהּ עומדת לעצמה, הה"א מנוקדת במפיק ללמד שיש להגותה, כגון "עָזִּי וְזִמְרָת יָהּ וַיְהִי לִי לִישׁוּעָה" (שמות טו, ב). הרכיב יָהּ בא במפיק גם בצירוף הַלְלוּיָהּ. רק כשהיסוד ־יָה הוא הרכיב האחרון של שמות פרטיים, הה"א אינה מנוקדת במפיק ואינה נהגית, כגון זְכַרְיָה, יְשַׁעְיָה (בצד זְכַרְיָהוּ, יְשַׁעְיָהוּ). ה"א נחה (לא הגויה) באמצע מילה נדירה ביותר. היא מצויה בשמות הפרטיים עֲשָׂהאֵל ופְדָהצוּר, אלא שבהם הרכיב הראשון הוא פועל בגזרת ל"י (עָשָׂה, פָּדָה) שבו הה"א היא אם קריאה מלכתחילה.[1]

לפיכך ההגייה המתבקשת של השם היא בה"א עיצורית – יָהְלִי (Yahli) או יָהּ־לִי (Yah-li). עם זאת רוב הדוברים כיום אינם הוגים ה' עיצורית ללא תנועה אחריה, ולכן רווחת ההגייה Yali.

___________________

[1] הניקוד בקמץ משקף את ההגייה הרווחת של השם בהטעמת מלעיל. עם זאת ניקוד ההברה הראשונה בפתח מתבקש לפי מבנה ההברות הרגיל בעברית.
[2] במקרא יש גם השם פְּדַהְאֵל – בה"א עיצורית (במדבר לד, כח). גם במילה יפהפייה יש ה"א כאם קריאה באמצע מילה, אלא שבמקרא המילה כתובה בשתי תיבות: יְפֵה־פִיָּה.