קראו על העברית

עברית – על שמה של לשוננו

al shma shel leshonenuשם השפה עברית אינו נזכר בתנ”ך כלל. בספר מלכים ובספר ישעיהו מובא נאומו הידוע של רבשקה האשורי נגד חזקיהו מלך יהודה. אנשי חזקיהו לא רצו שהעם ישמע את דברי הנאצה וביקשו: “דַּבֶּר נָא אֶל עֲבָדֶיךָ אֲרָמִית כִּי שֹׁמְעִים [=מבינים] אֲנָחְנוּ, וְאַל תְּדַבֵּר עִמָּנוּ יְהוּדִית בְּאָזְנֵי הָעָם אֲשֶׁר עַל הַחֹמָה”. שמה הקדום של לשוננו הוא אפוא יהודית – לשונה של ארץ יהודה. המשיכו לקרוא.


מה המילה הארוכה ביותר בעברית?

hamila haarukaכדי לענות על השאלה הזאת יש להגדיר למה מתכוונים כשאומרים ‘מילה’.
אם מחשיבים לחלק מן המילה גם אותיות שימוש ונטיות – אזי יש בעברית מילים ארוכות למדי, כגון וכשבהשתעשעויותיהם, ולכשתתמרמרנה. ואולם אם השאלה היא רק על מילים שהן ערכים מילוניים – קשה למצוא מילים עבריות ארוכות. המשיכו לקרוא.


כמה מילים יש בשפה העברית?

מספר הערכים הראשיים המתועדים במילוני השפה העברית, לרבות מילים שאולות בכל רובדי הלשון, עומד על כ־45,000. עליהם יש להוסיף צירופי מילים למיניהם, דוגמת בֵּית סֵפֶר, המעמידים אף הם ערכים מילוניים שנהוג להציגם במילונים כערכי משנה; מספרם של אלה עומד על כ־30,000–35,000. מספר הערכים המילוניים בשפה העברית עומד אפוא להערכתנו על כ־75,000–80,000. המשיכו לקרוא.


עברית תקנית ועברית תקינה

ivrit-tkina-tiknitעברית תקנית היא עברית על פי התקן (נורמה) שנקבע בתחומים שונים: כתיב, פיסוק, הגייה, נטיית הצורות, מינוח וכדומה. עברית תַּקִּינָה היא לשון טובה ומוקפדת – ללא שגיאות, אך לאו דווקא בעקבות היצמדות מכוונת לכללים ולהחלטות. המשיכו לקרוא.

 


בול העברית – סיפורה של העברית בבול אחד

bulhaivrit-164x300לציון ייחודה של העברית הונפק בול הנותן ביטוי לדרך התפתחותה של העברית, לקיומה המתמשך, לאוצרותיה שכל רובד מרבדיה הוסיף להם משלו, ושעם תחייתה הצטרפו כל אלו לעושר השמור לבעליו לטובתו. המשיכו לקרוא.