מה השאלות הנפוצות בענייני השפה העברית? (סיוון תשע”ו, יוני 2016)

בי’ בסיוון תשע”ו, 16 ביוני 2016, אירחה המכללה האקדמית באשקלון את האקדמיה ללשון העברית לערב עיון לכבוד צאת ספרו של שמעון שרביט “תורת ההגה של לשון חכמים”. במושב “האקדמיה ללשון העברית בפעולה” יוחדה הרצאתה של תמר קציר מן המזכירות המדעית של האקדמיה ל”תשובות האקדמיה – מן הפרט אל הכלל”.

אז מה מטריד את הישראלים בקשר לשפה שלהם? מה הם רוצים לדעת ובמה הם מתלבטים?

לישראלים רבים, כך מתברר, חשוב מאוד להתנסח נכון בדיבור ובכתב, להשתמש במונחים המדויקים – ורצוי מונחים עבריים, לדייק בתעתיק ובכתיב, ורבים רוצים ללמוד על מקורם של מילים וביטויים. אלה ועוד עניינים רבים מסבירים למה מתקבלות מדי חודש יותר מ-1,300 פניות (בסביבות 15,000 פניות בשנה) אל המזכירות המדעית של האקדמיה ללשון העברית.

הפניות מגיעות מכל שכבות הציבור: פקידים במוסדות ממשלתיים, נציגי המשטרה וצה”ל, מערכת המשפט, מרצים וסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה, עובדי חֲבָרוֹת ומפעלים, עורכים ומתרגמים, כותבי ספרים ומשוררים, מורים ותלמידים, אזרחים מן השורה ואפילו ילדים רכים.

לעתים באות בקשות לעזרה בניסוח של הזמנה לאירועים משמחים, ולהבדיל – של כיתוב על מצבה. יש המבקשים עזרה בבירור משמעותו של שם לילד או לילדה או בעברות שם משפחה. אחרים מבקשים הכרעה בוויכוח או בהתערבות על שאלת לשון. וכבר התקבלו מכתבי תודה מעין זה: “בגללכם נצא למסעדה על חשבוני, אבל לפחות הכרענו בוויכוח” או “בזכותכם מישהי ממש שווה תכין לי קפה כל השבוע”.

יש שאלות שאופייניות לתקופה מסוימת: למשל בימות החורף השאלה הנפוצה היא אם מרק אוכלים או שותים, ואילו בקיץ שואלים מה ההבדל בין ארטיק לקרטיב. בסוף שנת הלימודים מתקבלות באקדמיה שאלות כמו ‘מה הכתיב הנכון בתעודה – “עליך לשפר את הישגיך” או “עלייך לשפר את הישגייך” ו’מה ההבדל בין חופש לחופשה’.

נפוצות מאוד הצעות לחידושי מילים, ובהן גם הצעות של ילדים: “להשמיך” (לכסות בשמיכה), “לשרוול” (להפשיל שרוולים), “מנפחה” (במקום משאבה), “מגזריים” (במקום מספריים).

במזכירות המדעית של האקדמיה מסבירים איך פועלת מערכת הפניות. באתר האקדמיה יש טופס מיוחד לשאלות בענייני לשון, אך לפני שהפונים מעלים על הכתב את שאלתם הם מוזמנים לבדוק אם יש לה תשובה באתר. במהלך השנים האחרונות התפרסמו באתר מאות תשובות, בייחוד על השאלות החוזרות, ובכל שבוע נוספת תשובה חדשה. כל החומר באתר האקדמיה ממופתח ונגיש ומנוסח בלשון שווה לכל נפש. השואלים מצטרפים אפוא אל עשרות אלפי הגולשים באתר האקדמיה המוצאים בו מענה לשאלותיהם.

תמר קציר, המרכזת את מערך התשובות, מספרת שלעתים קרובות השאלות דורשות לערוך מחקר של ממש המבוסס על הידע הנצבר באקדמיה. “בזכות השאלות אין יום שלא לומדים בו דבר חדש,” היא אומרת, ומוסיפה: “אנחנו משתדלים להשיב על השאלות בתוך זמן קצר ומקפידים לתת תשובות מקצועיות ומוסמכות. הציבור לא נשאר אדיש, ולא פעם מתקבלים מכתבי תודה נרגשים המחממים את הלב.”

בכינוס באשקלון סיפרה תמר קציר על מיזם השאלות והתשובות של האקדמיה. היא הציגה כמה מן השאלות הנפוצות ואת התשובות להן, ואגב כך סיפרה מה העקרונות המנחים את המזכירות המדעית של האקדמיה בעריכת התשובות.