צילום כריכת ספר דיוואן שמואל הנגיד - קודקס מן הגניזה

הספר “דיוואן שמואל הנגיד – קודקס מן הגניזה”, אלול תשע”ה

ערב עיון ופיוט: "מת אב ומת אלול ומת חֻמם" – לכבוד ספרם של יהונתן ורדי ומיכאל רנד

באלול תשע”ה (ספטמבר 2015) התקיים המפגש ראשון בסדרה ‘רוח סתיו: ערבי ספר באקדמיה ללשון העברית’, שיוחד לספר ‘דיוואן שמואל הנגיד – קודקס מן הגניזה’  בהשתתפות מומחים בחקר הפיוט, פייטנים ונגנים וקהל מתעניינים.

בגניזת קהיר התגלו עשרות דפים מפורדים מכתב יד אחד של ספר השירים – הדיוואן – של רבי שמואל הנגיד, קדום בהרבה לכתב היד השלם של הדיוואן מן המאה הי”ט. את הדפים קיבצו וערכו יהונתן ורדי ומיכאל רנד בספרם ‘דיוואן שמואל הנגיד – קודקס מן הגניזה‘ שיצא לאור בהוצאת האקדמיה ללשון העברית.

לציון צאתו של הספר לאור קיימה האקדמיה ערב מיוחד בחצר האקדמיה ששולבו בו עיון ופיוט.

בחלק העיוני נישאו שלוש הרצאות: חברת האקדמיה פרופ’ שולמית אליצור מן האוניברסיטה העברית הציגה כמה משיריו של ר’ שמואל הנגיד שבדיוואן, והראתה איך אות אחת החסרה בנוסח הגניזה יכולה להביא להבנה חדשה וטובה יותר של המציאות המתוארת באחד השירים. ד”ר אריאל זינדר מאוניברסיטת תל אביב עסק בהרצאתו באחד משירי המלחמה של שמואל הנגיד ועמד על האופן שבו שינויי נוסח המופיעים בדיוואן מן הגניזה מעשירים את הקריאה הספרותית בשירי הנגיד. יונתן ורדי, שערך את הספר עם ד”ר מיכאל רנד, דיבר על דיוואן שמואל הנגיד כמכלול, ועמד על מה שאפשר להפיק מן הקריאה בו כספר שלם ולא רק כמקבץ של שירים. אהרן ברבריאן, לשעבר ראש מדור הפיוט במפעל המילון ההיסטורי של האקדמיה, ישב בראש המושב, ובדברי הפתיחה שלו הציג ציור של איש צבא ובנו, בני תקופתו של שמואל הנגיד.

בחלקו השני של הערב התארחו הזמר מימון מני כהן, סולן התזמורת האנדלוסית אשדוד, והנגנים ארמונד סבח, נגן ראשי בתזמורת האנדלוסית אשדוד, ועמרם בוסקילה במופע מוזיקלי משירי שמואל הנגיד ושירת ספרד. יוסי אוחנה, איש “קהילות שרות פיוט וניגון”, היה מנהלו האמנותי של המופע – שהופק במיוחד לערב זה.