מתכנתים בעברית

יישומון, פצחן, פרצן, תכמין, מסדת, תקל

יִשּׂוּמוֹן (אפליקציה, וידג'ט)

יישומון הוא יישום המציג תכנים או שירותים של חברה מסוימת בדפדפן או במכשיר קצה, כמו טלפון חכם. לרוב מדובר ביישומים ייעודיים למטרות מוגדרות.
המילה יישומון היא צורת הקטנה של יישום. המילה יישום עצמה גם היא חידוש. בתחילה התנגדו לה אנשי הלשון. וזאת למה? השורש שממנו גזורה המילה יישום הוא שׂי"ם, המוכר מן הפועל לָשִׂים ומן המילה מְשִׂימָה. ואילו במילה יישום היו"ד מופיעה בראש השורש, וכך נוצר למעשה שורש חדש, וממנו גם הפועל יִישׂם. ואולם תופעה זו שבה אות השורש יו"ד או וי"ו נודדת אינה תופעה חדשה. לדוגמה: עָיֵף ויָעֵף, יָעַץ ועוּץ.
המילה יִשּׂוּמוֹן כלולה במונחי טכנולוגיית המידע ובמונחי התקשורת, והיא אושרה באקדמיה לראשונה בשנת תשס"ד (2004).

פַּצְחָן (האקר), פַּרְצָן (קראקר)

שתי מילים נפוצות בתחום לוחמת סֶבֶ"ר ("סייבר") הן "האקר" ו"קראקר". למילים אלו קבעה האקדמיה חלופות עבריות:
פַּצְחָן הוא אדם בעל ידע רב במחשבים ובמערכות ההפעלה שלהם, ובין השאר מסוגל לפצח קודים, ועל שם יכולתו זו נקרא פצחן. פצחנים עשויים לסייע לחברות המפתחות מערכות אבטחה למחשבים ולהעמיד אותן על נקודות התורפה של המערכות.
פַּרְצָן (רווח גם האקר במשמעות זו) אף הוא בעל ידע רב כמו הפצחן, אלא שכוונותיו כוונות זדון ומעשיו הם עבֵרה על החוק. הוא משתמש בידע שלו לצורך פריצה למערכות מחשב במטרה לגנוב מידע או לגרום נזק. פרצנים עשויים להחדיר למערכות מחשבים נגיפים (וירוסים), תולעי מחשב וכדומה.

תַּכְמִין

תכמין הוא מנגנון סמוי לא מזיק שהמתכנת טומן בתוכנת מחשב לשם שעשוע או לשם השארת חותם אישי. התכמין יכול להיות תמונה, הודעה, קול ועוד, והוא מופעל בעקבות פעולות מסוימות של המשתמש. באנגלית תכמין מכונה Easter egg, כלומר ביצת פסחא (את ביצי הפסחא נוהגים לצבוע ולהחביא ועל הילדים לחפש ולמצוא אותן).
המילה 'תכמין' נוצרה מן השורש כמ"ן שמשמעו הסתרה (ומי שרוצה יוכל לשמוע בה גם את מילת העגה 'תחמון').
המונח אושר בשנת תשע"ה (2015).

מַסֶּדֶת

המילה מסדת באה להחליף את המילה פלטפורמה בתחום המחשבים. למשל: מַסֶּדֶת מִחשוב, מַסֶּדֶת טכנולוגית.
מסדת נוצרה מן המילה המקראית מַסָּד, ככתוב: "מִבַּיִת וּמִחוּץ, וּמִמַּסָּד עַד הַטְּפָחוֹת" (מלכים א ז, ט). עד העת החדשה נותרה המילה 'מסד' ללא שימוש. בספרות החדשה החיו את הצירוף 'מן המסד עד הטפחות' במשמעות 'מן ההתחלה ועד הסוף', 'מלמטה עד למעלה' וכדומה, ולמן אמצע המאה העשרים חזרה המילה 'מסד' לשמש במשמעה המוחשי בהקשר של בנייה ואף בתחום המחשבים בצירוף 'מסד נתונים'.
המונח אושר בשנת תשע"ה (2015).

תֶּקֶל (bug)

תקל הוא טעות, שיבוש או כשל בתוכנית מחשב. תקלים גורמים לקבלת תוצאות לא נכונות, להתנהגות לא צפויה של התוכנה וכדומה.
המילה bug באנגלית משמעה חֶרֶק, וכבר מסוף המאה התשע עשרה יש תיעוד לשימוש בה לציון 'תקלה' בעגת המהנדסים (בשלב מאוחר יותר נקשר אליה סיפור על חרק ממשי שגרם לתקלה באחד המחשבים המוקדמים). לא פלא שבעקבות פניית האקדמיה לציבור להציע חלופה עברית היו לא מעט הצעות הקשורות למילה חרק, כגון חריק, חרקת, חרקיק ואף לחרקים מסוימים, כגון חיפושית, פשפש ותיקן. אך לבסוף נבחרה המילה תֶּקֶל בשל בהירותה ונוחותה לשימוש.
debugging הוא 'ניפוי תקלים', ובקיצור 'ניפוי' (המונח המקוצר נמצא בשימוש זה זמן).
המונח אושר בשנת תשע"ה (2015).